Köpvillkor

Telefonbeställning:
Det går självklart att ringa, maila eller faxa in din beställning till oss

Frakt:

Vi har en frakt på 595 kronor levererat hem till din port i hela Sverige.
Din order kan komma att levereras i flera leveranser.


Expeditionsavgift:
Alla order har en expeditionsavgift på 195:-


Moms:
Moms ingår i samtliga priser.


Betalningsvillkor:
Faktura efter sedvanlig kreditprövning, betalas 10 dagar efter leverans
ingen faktureringsavgift, Vid dröjsmål tas dröjsmålsränta
samt lagstadgad kravavgift. för er och våran säkerhet behöver vi korrekt person
eller organisationsnummer.


Kontakta oss:
Du når vår kundservice på e-post, fax eller telefon mån-fre 7.30-16.30. Mailfrågor som rör köp/beställning besvaras inom 48 timmar vardagar


Konsumentens rätt till hjälp:
Du har alltid rätt att vända dig direkt till oss för att få hjälp med reklamationer,ångerrätt samt annan hjälp även om varan
skickats direkt från vår leverantör.


Garanti:
Vi lämnar 2 års produktgaranti. För vissa varor ännu längre garantitid, se respektive produkt. Fakturan gäller som garantibevis. I övrigt gäller konsumentköplagen.
Alla produkter vi säljer kan andvändas i Sverige.
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar.

Ångerrätt/returer:
Om du ångrar ditt köp kan du returnera eller byta varor inom 14 dagar, från det att ni mottagit varan. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera varan.

Vid ångerrätt skall konsumenten återfå vad denne betalt. Återbetalning sker inom 10 dagar efter att vi besiktat varan.
För varor som specialtillverkats eller ändrats på ett väsentligt sätt efter en konsuments önskemål kan ångerrätten avtalas bort skriftligen innan avtalet slutits. Dessa varor orderbekräftas där du kan kontrollera att allting är rätt.
Vid retur kontakta Bygglagret inom 14 dagar, vi rekommenderar att ni mailar till hakan@bygglagret.se men kan kontakta oss på annat sätt
Varan skall vara i väsentligt oförändrat skick, kunden ombesörjer och bekostar returen.
Vid leveransförsening har du rätt att makulera ordern.
Konsumenten ersätts för den eventuella fraktkostnaden till kunden .


Magnus Karpe 
Jurist - Avdelningen för konsumentskydd, Konsumentverket KO

Det finns inte stöd i distans- och hemförsäljningslagen för att retur ska ske på ett visst sätt. Det som står är att konsumenten ska lämna eller sända tillbaka till säljaren. I detta ligger en skyldighet för konsumenten att se till att varan kommer tillbaka till säljaren, men det regleras inte hur detta ska ske.

I lagens förarbeten står att "enligt huvudregeln skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Hur detta skall ske är det upp till konsumenten att avgöra."

Viktigt att komma ihåg är att säljaren ska få tillbaka varan i väsentligen oförändrat skick. Skador som inträffar under frakten tillbaka till säljaren ansvarar konsumenten normalt sett för. Med tanke på detta kan det vara på sin plats att rekommendera konsumenten exempelvis hur varan ska emballeras men det ska då vara tydligt att det är en rekommendation och inte något som är bindande för konsumenten.

Att konsumenten ska lämna eller sända tillbaka varan innebär att konsumenten tar den eventuella kostnaden. Ett återlämnande i butik är kostnadsfritt men om varan ska skickas får konsumenten stå för frakten om inte annat överenskommits.



Reservation:
Vi förbehåller oss rätten till konstruktionsförändringar. Vi reserverar oss dessutom för eventuella programmeringsfel och felskrivningar.


Reklamationer:
Konsumenten har reklamationsrätt i vanlig ordning enligt lag vare sig felet är synligt eller dolt. Eventuella reklamationer skall anmälas inom skälig tid från att det felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. Reklamationsrätten är 3 år. Konsumenten ersätts för returfrakt vid reklamation.
Vid reklamation rekommenderar att ni mailar olle@bygglagret.se för handläggning av din reklamation, men ni kan kontakta oss på annat sätt
Reklamerade varor får inte monteras utan vårat medgivande.
Var vänlig skriv Namn, order nr, tele nr och vilken produkt det gäller och vad reklamationen avser.
Förutsatt korrekt anmälan meddelar vi er beslut om första åtgärd och tidpunkt inom en vecka.

Transporter:
Transportbolaget aviserar dagen före leverans.
Leveransdag från fabrik är när varan lämnar fabriken, och ca 2-3 dagar senare på plats hos er.


Transportskador:
Vid transportskador rekommenderar vi att ni noterar skadan på fraktsedel när chauffören är kvar så att även hans underskrift finns på fraktsedeln, detta för att underlätta för er som kund, eventuella skador som upptäcks senare skall anmälas inom skälig tid från att det felet upptäckts, vi rekommenderar att ni mailar olle@bygglagret.se för handläggning av din reklamation, men ni kan kontakta oss på annat sätt om så önskas.
Reklamationsrätten är 3 år konsumenten ersätts för returfrakt vid transportskador
Transportskadade varor får inte monteras utan vårat medgivande.
När ni mailar var vänlig skriv Namn, order nr, tele nr och vilken produkt det gäller och vad transporten avser, allt detta för att påskynda ärendet för kunden bästa
Vi meddelar vi er beslut om första åtgärd och tidpunkt inom en vecka.


Skydd av personuppgifter:
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig, och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.


Eventuell tvist:
Vi kommer att följa allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.

Avtal:
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.