Köpvillkor
Telefonbeställning:
Det går självklart att ringa eller maila in din beställning till oss
Frakt:
Vi har en frakt på antingen 395 eller 695 kronor beroende på varor,
Dessa levereras hem till din port i hela Sverige.
Din order kan komma att levereras i flera leveranser.
Expeditionsavgift:
Alla order har en expeditionsavgift på 195:-
Moms:
Moms ingår i samtliga priser.
Betalningsalternativ:
Faktura
Efter sedvanlig kreditprövning, betalas 10 dagar efter leverans
ingen faktureringsavgift, Vid dröjsmål tas dröjsmålsränta
samt lagstadgad kravavgift. för er och våran säkerhet behöver vi korrekt person
eller organisationsnummer.
Faktura Delbetalning Ecster
Här kan du läsa om hur Ecster hanterar personuppgifter vid delbetalning
Kortbetalning Nets
Visa och Mastercard finns som alternativ.
Swish Du har även möjlighet att betala med Swish
vårat swish nummer är 1231650944
Kontakta oss:
Du når vår kundservice på e-post eller telefon
mån-Tor 07.30-16.30 Fre 07,30-15,00 Lunch stängt mellan 12-13
Mailfrågor som rör köp/beställning besvaras inom 24 timmar vardagar
Konsumentens rätt till hjälp:
Du har alltid rätt att vända dig direkt till oss för att få hjälp med reklamationer,ångerrätt samt annan hjälp även om varan
skickats direkt från vår leverantör.
Garanti:
Vi lämnar 2 års produktgaranti. För vissa varor ännu längre garantitid, se respektive produkt. Fakturan gäller som garantibevis. I övrigt gäller konsumentköplagen.
Alla produkter vi säljer kan andvändas i Sverige.
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar.
Ångerrätt/returer:
Om du ångrar ditt köp kan du returnera eller byta lagervaror (benämns i Webbutiken som Lev.tid: 2-5 arbetsdagar ) inom 14 dagar, från det att ni mottagit varan.
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera varan.
Vid ångerrätt skall konsumenten återfå vad denne betalt. Utom fraktkostnaden.
(Företag -25% av köpesumman återbetalas ej )
Returfrakt betalas av kund
Återbetalning sker inom 10 dagar efter att vi besiktat varan.
För varor som inte är lager ( markeras 4-6 veckor i Webbutiken ) dessa tillverkas
för kunds räkning och omfattas inte av ångerrätten då dessa ej
är en standardprodukt.
Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal
Ångerrätten gäller heller inte reservdelar och tillbehör till våra produkter eller lagervaror som har anpassats med tillbehör dessa räknas som ej lagervara.
Dessa varor order bekräftas där du kan kontrollera att allting är rätt. Eventuella anmärkningar skall göras inom 5 dagar efter mottagandet av ordererkännandet. Därefter är konsumenten betalningsansvarig för produkten och kan inte häva köpet , är man osäker vad som är tillverkning kontakta oss.
Vid retur kontakta Bygglagret inom 14 dagar, vi rekommenderar att ni mailar till info@bygglagret.se men kan kontakta oss på annat sätt
Varan skall vara i väsentligt oförändrat skick, kunden ombesörjer
och bekostar returen.
Magnus Karpe
Jurist - Avdelningen för konsumentskydd, Konsumentverket KO
Det finns inte stöd i distans- och hemförsäljningslagen för att retur ska ske på ett visst sätt. Det som står är att konsumenten ska lämna eller sända tillbaka till säljaren. I detta ligger en skyldighet för konsumenten att se till att varan kommer tillbaka till säljaren, men det regleras inte hur detta ska ske.
I lagens förarbeten står att "enligt huvudregeln skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Hur detta skall ske är det upp till konsumenten att avgöra."
Viktigt att komma ihåg är att säljaren ska få tillbaka varan i väsentligen oförändrat skick. Skador som inträffar under frakten tillbaka till säljaren ansvarar konsumenten normalt sett för. Med tanke på detta kan det vara på sin plats att rekommendera konsumenten exempelvis hur varan ska emballeras men det ska då vara tydligt att det är en rekommendation och inte något som är bindande för konsumenten.
Att konsumenten ska lämna eller sända tillbaka varan innebär att konsumenten tar den eventuella kostnaden. Ett återlämnande i butik är kostnadsfritt men om varan ska skickas får konsumenten stå för frakten om inte annat överenskommits.
Reservation:
Vi förbehåller oss rätten till konstruktionsförändringar. Vi reserverar oss dessutom för eventuella programmeringsfel och felskrivningar.
Reklamationer:
Konsumenten har reklamationsrätt i vanlig ordning enligt lag vare sig felet är synligt eller dolt. Eventuella reklamationer skall anmälas inom skälig tid från att det felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. Reklamationsrätten är 3 år. Konsumenten ersätts för returfrakt vid reklamation.
Vid reklamation rekommenderar att ni mailar info@bygglagret.se för handläggning av din reklamation, men ni kan kontakta oss på annat sätt
Reklamerade varor får inte monteras utan vårat medgivande.
Var vänlig skriv Namn, order nr, tele nr och vilken produkt det gäller och vad reklamationen avser.
Förutsatt korrekt anmälan meddelar vi er beslut om första åtgärd och tidpunkt inom en vecka.